2010. november 29., hétfő

Norvégia az én szememmel..........(15)

.





Első advent van. Mától csodaszépek a házak, kertek, ablakok. Szinte mindenki kiválágitja, feldisziti kivül-belül a házát, lakását. Idén még a nagy hó is hozzájárul az ünnepi hangulathoz.  Imádom ezt az időszakot. Holnaptól a boltokban is kiteszik a pepperkakét (fúszerese teasütemény, ránáézésre a mi mézeskalácsunkra hasonlit),  hogy megkinálják vele a vásárlókat, a pénztáraknál gyertyák égnek. A pepperkake hozzátartozik a karácsonyhoz, ahogy a glögg is. A forraltbor alkohol mentes változata. Forró, fűszeres, mazsolával és mandulával megizesitve.
Először 1989. októberében jöttem Norvégiába és január közepéig maradtam. Nagy újdonság volt akkor nekem ez a diszités, hiszen abban az időben mi még nem csináltuk otthon. Jobban mondva, csak karácsonyra diszitettem fel a lakást. Nem győztem gyönyörködni és ámuldozni a boltokban kapható mindenféle kis műtyűrön, diszen, karácsonyi figurákon, nisséken (manók).  Szinte álomvilágban csöppentem . Nagyon tetszett.
És nagyon tetszettek lámpákkal megvilágitott ablakok. A házaknál nagyon kevés helyen használtak sötétitő függönyöket és szégyen ide, szégyen oda, de be kell valljam,  nézegettem is befelé. Nagyon izgatott, hogyan élnek a norvégok. Kerités sem nagyon volt az kerteknéll. Persze azóta nagyon sok minden megváltozott. Újabban egyre több keritést csinálnak, de még annál több tuját ültettek, ültetnek kerités gyanánt. Ma már nem nagyon lehet belátni a lakások ablakain.
Én is feldiszitem adventre a házat. Az udvar bejáratánál lévő két tuja égősorokat kap.. Vannak karácsonyi függönyeim, teritőim és rengeteg diszem. Minden évben csinálok az ajtóra koszorút vagy csokrot. Idén egy nyújtott patkó forma disziti az ajtót a barátnőmtől kapott "hómanussal".
Az adventi koszorút vettem, csak a szalagokat tettem én rá. Az asztaldísz ebben az évben egy piros színű dérbabérból és három mini mikulásvirágból és persze fenyőágból áll.


 
Ami nekem nagyon érdekes volt, hogy a karácsony virága többek között a tulipán, a jácint és az amarillisz,  a mikulás virág mellett. A tulipán és a jácint a tavaszvárással függ össze. December 21. a téli napforduló és onnantól már a világos időszak felé megyünk, ezért ezek a virágok jelképezik ezt az időszakot.
Tulipánt én nem nem nagyon szoktam venni. De jácintot igen. Többet is. Imádom az illatát, főleg amikor  kint hideg van és hó és belép az ember a lakásba, és megcsapja az orrát a finom illata. Valami isteni!
A karácsonyi illathoz, hozzájárul a rengeteg gyertya és illatlámpa. Egyszóval varázslatos ez az időszak.










.

3 megjegyzés:

  1. Úgy utálom, hogy mindíg elfelejtek bejelentkezni a megjegyzés írása előtt, és akkor jövök rá, amikor el akarom küldeni, amit írtam! Most még másolni is elfelejtettem az irományomat, úgyhogy kezdhetem előlről.
    Szóval:
    Mi nem díszítjük kívülről a házat (szerintem a többséghez tartozunk) Nekem tetszene, de Rufusz 2 perc alatt szétkapná a dekorációt.
    A lakást belülről én is elkezdtem dekorálni, girland a karnisra, adventi koszorú, az ablakpárkányokra kiraktam a karácsonyi mütyürjeimet, angyalokat stb...ez nálam Karácsonyig tartó folyamatos tevékenység.
    Ikeában én is szoktam venni gyömbéres kekszet, most is vettem, már el is fogyott, úgyhogy majd a következő adagot eldugom a Barbi elől. Glögöt még nem kóstoltam, igaz a forralt bort sem nagyon szeretem kivételes esetekkor iszom (adventi vásárok, megfázás), de lehet, hogy kipróbáljuk.

    VálaszTörlés
  2. Szerintem glöggöt is lehet kapni az IKEA-ba. Az eredeti pepperkake nem gyömbéres, de van többféle ízesítésű. Egyébként a glögg vörösborral megspékelve nagyon finom...

    VálaszTörlés
  3. igen tudom, hogy van, de eddig még nem vettem.

    VálaszTörlés